Friday 27 January 2012

layakkah kita berpurdah?..

assalamu'alaikum..alhamdulillah diberi ksempatan untuk berblog mlm nie...:D..lame da tak berblog3 nie..slpas stdy acc rase nak berblog jap..berehat bersama blog jap...hehe
kali nie nak ckap sal NIQOB = purdah..rase berdebar2 ad sebab cakap isu berat..
tapi insya'Allah same2 kite belajar...semoge mndapat manfaat kpd muslimah2 yang ad impian lam hati nak berniqob..insya'Allah...^^....berkisahkan ctew seorang muslimah yang dkenali sbgai siti.

ramai yang bertanya kpd siti sejak daripada sekolah menengah smpailah bile di u bile nak pakai purdah??
bile nak pakai purdah??
bile nak pakai purdah??
tapi siti selalu balas nga senyuman n gtau sebelom nie mane pernah ad muslimin tergolek2 sapa tgok dye jd bab tu la ye rase ye xperlu pakai purdah sebab dia xberapa come...

tapi dlam lubuk hati siti memang nak sgt pakai purdah tapi sye rase diri dye xlayak sebab dye bukn nye alim,,bukan nye baik,,dan sokmo pikir orang layak pakai purdah hnaye yang baik2 je..sedih hati bercampur sayu bile siti mengenangkan purdah yang dye xlayak pakai n mengenangkan bile berada kat u xde sahabat sekelas pakai purdah yang nak bagi semagat kat dye.. n siti selalu pikir yang adakah dia akan istiqomah bile pakai niqob?mane ad kekuatan nak pakai purdah nie.?xpela nanti sem3 baru nak pakai kot?
mcm2 yang dfikirkn2....(pandai kan syaitan nak mengkaburi niat kita untuk berubah..?..)
hal nie diceritakan kepada  seorang sahabat yang telah lama berniqob...
sahabat siti gtau ke siti langit xselalu nye cerah kan?mesti ad hujan ribut n kilat n petir,,,begitu juge dengan iman kita yang turun naik-turun naik ibarat omabak bergelore di lautan sekejap bergelora sekejap tenang...tapi kite perluakn usaha untuk maintainkan iman kite,disaat semangat kite berkobar2 nak berubah untuk jadi lebih baik,gunekan kesempatan tersebut dengan sebaiknya..jgn kite kufur nikmat..dan bile kite lemah semangat jgn biarkan ia berlarutan malah cari dan bina kekuatan tersebut..

ada mase kite perlu cari kekuatan dalam diri sahabat yang lain dan ad mase kite perlu selongkar dalam diri kite sendiri kekuatan  tersebut..mungkin ad kekuatan tu dalam diri kite tetapi tersembunyi disebalik dosa yang kite lakukan setiap hari..hari2 kite kene motivasikan diri kita dengan Allah..bangkit dan terus bangkit..egt siti ad Allah..insya'Allah Allah akan bantu hambaNYA nak berubah ke arah lebih baik.. 

Allah xakan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga dia sendiri yang merubahkannye
( surah Ar-Ra'd:ayat 11 )

bile Allah hadirkan rasa dalam diri kite untuk buat perubahan ke arah kebaikan,jangan bertangguh lagi melainkan kita perlukan mase untuk persiapan perubahan tersebut sebab kite nak  berubah perlukan mase kan ?bukan secare mengejut..sebab belom tentu esk kite masih bernyawe..jdi jgn kite target bile kite nak pakai tapi pakai bile ad peluang..

siti terus muhasabah diri dan fikir terus fikir.....pakai @ tak..???
ae rayer cine menjelang la plok da,,cuti 7ae..ape lagi siti pom balik la rumah untuk manfaatkan cutinye..dalam perjalanan pulang siti mengenangkn lgi pasal purdah dengan tidak sedar mutiare jernih membasahi pipinye yang gebu,,langit turun menangis bersama siti seakan2 memahami perasaan siti yang gundah gulana n ye nekad lam hati nak balik tnye parent boleh x dye berniqob?lau ye jwpn prnt ye xakan lepaskan peluang tersebut...

bile kat umah hal purdah dah melyang entah xkemana...nak tnye pom siti rse malas,,mcm xde semngat da nak berubah..tp siti tetap kuatkan diri tanye ibu bolehkah nak pakai purdah??
ibu siti gtau buat pe nak pakai?
ginie je ibu nak gtau lau diri nak pakai purdah bile ibu larang pom xakan dengar gok kn?
bile ibu suruh pakai purdah tapi siti xnak ..siti tetap xkan pakai kan??
jdi tepuk dada tanye iman..

dlam hati--------->ok fine..tu jwpan ibu..(mcm pelik je)..
xpela lau ibu xnak bg pom.bab mesti xlayak untuk pakai purdah..berlari2 ank siti nangis masuk bilik dengar jwpan yg xseberape memuaskan hti..

bile siti tnye abah plok..
abah boleh xsiti nak pakai ginie------------>sambil mnunjukan jari ke gambar dekat buku MUKA & TANGAN WANITA ADALAH AURAT DI HADAPAN LELAKI AJNABI ..
abah terus tnye ad org lain k pakai dlam kelas tu?
lecture xmarah k pakai?
xtakot kene ejek ke org ke katgi bab sorg je berniqob dalam kelas??
siti kate xpe..
Alhamdulillah abah memberi jwpan terus memberangsangkan minda..kih3
 pda saat tu siti memakai purdah dengan izin Allah..Alhamdulillah..
suasana di u n sahabat sangat mengembirakan hati siti kerana dapat menerima sye sebagai muslimah berpurdah...itulah sahabat sejati..!!!


kite mmg berhak rase kite xlayak untuk pakai purdah..
sebab kite mmg xlayak..
ade ke kite gtau kite layak masuk syurga?
xkan???
tapi adakah kite terus berhenti melakukan amlan untuk usaha mencapai syurga Allah??
tidak kan....!!!!!!
tepuk dada tnye iman..
suburkan semngat yang ad pada diri kite yang Allah kurniakan..


jdi jgn terus berhenti untuk melakukan perubahan bile pikir kite muslimah xlayk nak berpurdah..
kite kene egt walaupm kite xcome secome model @ ratu cntik,kite ttap menjdi tarikan dimata muslimin..kerana semua ciptaan Allah itu indahkan??..jom muhasabah diri kite..insya'Allah..
tapi sebelom berniqob kite kene betolkan niat yang berniqob kerana Allah bukan kerana pengaruh kwn2 @ saje2 nak pakai..
bile kite pilih niqob tu pakaian kite,,kite mestilah menerima ape ujian yang datang selpas berniqob...sebab kite yang pilih..wallahu'alam...


ad berpegang berniqob nie wajib n ad pegang berniqob ni hanya sunat..
bagi yang berpegang niqob itu wajib berdasarkan ayat (Al-Quran:surah An-Nur:31)

dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan Yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali Yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya Dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki Yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak Yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa Yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang Yang beriman, supaya kamu berjaya.

ada yang menafsir tudung kepala dalam ayat tersebut sebagai niqob yang menunjukkan wajibnya berhijab badi muslimah daripada muslimin yang buakn mahramnya...
1-kerana wajahlah pertama yang dipandang dan dilihat orang.bile kite xmenutup muka meyebabkan timbulnya pandangan n angan2 yang buruk daripda kaum muslimin..

Dalil yang mengatakan seorang wanita telah menemui Rasulullah s.a.w semasa ihram untuk bertanyakan soalan, kemudian Fudhail bin Abbas melihat wanita itu. Rasulullah memusingkan wajah Fudhail ke arah lain supaya tidak memandang    wanita itu. Ini adalah kerana wanita itu tidak memakai purdah.(Pertikaiannya ialah Rasulullah tidak mengarahkan wanita itu berpurdah
sebaliknya hanya memusingkan wajah Fudhail)

 Hadis ini dipertikaikan oleh ulama’ yang menghukum tidak perlu menutup muka ialah kerana Rasulullah tidak memerintahkan wanita itu menutup muka sebaliknya hanya menolehkan wajah sahabatnya Fudhail. Manakala menurut ulama’ yang menghukum wajib menutup wajah mengatakan bahawa ini berlaku ketika ihram. Sebagaimana kewajipan memakai purdah adalah terkecuali ketika solat dan ihram, maka wanita ini tidak wajib berpurdah kerana sedang berihram. Sebab itu, Rasulullah hanya menolehkan muka sahabatnya dan tidak memerintahkan wanita itu menutup mukanya. Oleh yang demikian kedua-duanya mempunyai hujah yang seimbang. Wallahua’lam.

Bagi Surah al-Ahzab (33:59) menunjukkan perkataan ‘jalabibhinna’ yang ditafsirkan ‘tudung’ bagi sesetengah ulama’ dan ‘purdah’ bagi sesetengah yang lain.

Setelah berbincang, kami berpegang pada pendapat sahabat yang hidup pada zaman Nabi s.a.w iaitu Ibn Abbas yang menjelaskan bahawa perkataan ‘jalabibhinna’ ini bermaksud seluruh tubuh wanita wajib ditutup kecuali mata. Ini adalah kerana pada pendapat kami beliau adalah ulama’ tafsir yang paling memahami apa yang dimaksudkan dalam ayat al-Qur’an yang mulia ini kerana beliau hidup di zaman Nabi s.a.w...


 
p/s:sekali melangkah kdepan..
jgn pernah undur ke belkang kembali..

teruskn jike rse benda tu betol...
jgn bia rse ragu2 mghantui hati n diri kite...

jike rase dri xlayak mmg betol kite semua xlayak..
                                                                        tapi sekurangnye3 cube untk                                                                         jadi lebih baik..
                                                        insya'Allah Allah akn permudahkan urusan jke niat    keranaNYA....^^....wallahu'alam


19 comments:

  1. alhamdulillah..doakan saya agar mendapat hidayah ALLAH juga ye kawan..Norrien Syafika :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah..insya'Allah
      same2 kite semua kejarkan hidayah Allah sbb Hidayah Allah perlu kite kejar bukan kite tggu..
      wallahu'alam..
      ^_^

      Delete
  2. Allahuakbar!...bila baca kisah enti ni teringat time mula2 ana nak kenakan niqab...mcm tulah jgk rasanya dan pengalamnya hampir sama.... semoga sahabat lain juga boleh mulakan langkah baru....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahu'akbar..
      pengalaman yg mmbawe kemanisan..insya'Allah..
      same2 kite semua muslimah melangkah langkah baru..
      bersma suburkna islam..
      ^_^

      Delete
  3. assalam....mngnai aurat prmpuan dgn llki ajnabi ad dua pndpat... pndpat pertama dri mzhab maliki dan hanafi iaitu sluruh anggota badan kcuali muka dan tapak tngan adlah aurt...pndapat kdua dri mazhab shafie dan hanbali iaitu sluruh badan tmsuk wajah adlah aurat dan wajib ditutup...

    Bgi pndpat prtama, muka bukan aurat tpi wjib dittup ketana ia adalh pntu ftnah.. cara yg trbaek ialah pkai niqab untuk elak dri pndangan lelaki2 fasik.. sekadar mmbri sdikit ilmu yg saya thu.. waallahuallam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam...alhamdulillah...
      syukron atas perkongsian ilmu yg sgt bermanfaatkan kpd semua muslimah termasuk ana..

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Semoga dengan berniqab dapat menjaga dirimu dan hatimu daripada kemaksiatan dunia.Bertuah masih dapat menaakulkan sebarang perkongsian daripada sahabat-sahabat seperjuangan.Lakukan sesuatu dengan istiqamah dan penuh ketaqwaan,insyaAllah jannah buat penghujung perjalanan..

    ReplyDelete
  6. izz ever: insya'Allah..bersama2 kite semua menanam smase di dunie untu dituai mse akhirat,,,jike xdop hak dtnam mase dunie,,gape kite nak tuai mse akhirat..??
    wallahu'alam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum ukhti ;) ukhti pakai niqob, cemana dapat kekuatan ?

      ana nak pakai , tapi emak tak bagi . abah bagi . ada cara tak nak sentuh hati ibu ? :D terima kasih

      Delete
  7. wa'alaikumussalam..alhamdulillah tapi baru je..^_^
    lau abah kasi pakai jelah sbb abah wali kita bukan mak kita tapi lau boleh buat kita bergaduh dgn mak pakai bile bukan dpn mak sbb boleh..^_^..

    ckap baik2 ke mak,,smpai lah maka paham hasrt niat kite..:)
    n then jgn lupe berdoa agar dilembutkan hatinye..insya'Allah bolehnye..^_^

    ReplyDelete
  8. salam ukhti,,,ana tringin nop pkai niqob,,tp ana msih lg d bgku skolah,,mcm mne nop buat eyk?? adkah ana kne tggu abes skolah dulu??
    mhon pndapat ukhti.....=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumussalam adikku syg..^_^..
      knpe perlu tunggu habis sekolah dulu?
      lau betol2 nak skrg pom boleh..
      insya'Allah..jangan biarkn peluang lari begitu saje yang..
      Allah lau nak suruh kite berubah ,Allah akan sedarkan kite wlaubgaimne pom carenye...

      jgn tidak endahkn niat baik yg dtg,,^_^
      insya'Allah adik boleh...ameen..

      Delete
  9. subhanallah...
    shukran dgn perkongsian nie...
    org ganu ye? hehehe...
    ana pun org ganu gop..
    insyaAllah ada jodoh kte jupe deh?
    buleh sharing2... insyaAllah ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. ^^,,insya'Allah ukhty.
      dah pom berjumpe di fb td..hehe..
      ad jodoh kite jumpe kat alam nyata ye..insya'ALLAH..
      ^_^

      Delete
  10. assalamualaikum ukhti ^_^
    syukran atas perkongsian ini...ana tertarik sgt dgn cerita ukhti..
    Ana blom lg mengenakan niqab...tp keinginan n ati ni mmg nk sgt berniqab.. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumussalam..
      ^_^
      alhamdulillah ya ukhti..<3..
      insya'ALLAH suatu hari nnti..
      ^_^

      Delete
  11. kata-kata semangat yang membuatkan saya mahu berniqob tanpa rasa ragu2 lagi. alhamdulillah. terima kasih =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yesss..
      alhamdulillah...

      smge terus bersemgat ye..^_^
      insya'ALLAH.

      Delete