Sunday 22 April 2012

kenape takot pada istikharah??


assalamu'alaikum..alhamdulillah Allah masih hidupakn kite hari nie agar kite sedar akan dosa yang kita lakukan semalam,Allah masih bagi peluang kpd kita semua untuk kembali kpd pintu taubat..ALLAHUROBBI..ana doakn kite semua berada dalam kesedaran walpom byk kali kite melakukan dose..jgn pernah kite menidakkan kate hati yang fitrahnye sukekan kebaikan..

tok guru ana gtau dalam hati kite terdpt satu lubag,,mne kat lubag tu ad darah,,bile kite buat jahat maka bertambah lah darah hitam didalm hati kite..tempat tu lah setan duk gantung,duk hasut kite..jom same2 kite bersihkan darah kotor tu ye..insya'Allah,cube dae xde ape2 usaha..:(

ok..ana pom bukan berpglmn lagi,baru sthun jagung..tapi prsaan yg kite miliki xmmpu mnolak nak tahu sape ye bakal zaujah n zauj kite..adakah kamu semua mcm ana??dop baik nipu tuuuu...hehehe..bagi ana dop salah pom..:D,,

tapi bile ada yang berkenan dihati@yang meminta kalian mnjadi suri @ sura rumah tngge mrke(cewwah sejak bile plok ad sura,bijok je,hehe)..jangan mudah buat kputsan ye @ tak,,tapi buatlah solat istikharah sebab kite xtahu mybe dye jodoh terbaik kite @ bukan jodoh kite,,tu semua rahsia ALAH..jadi kite mohonlah petunjuk Allah bukan main borong jah jwpan..jwpan kite lau berlandaskn nafsu lesu jdinye,,lau berlandaskan pntunjuk Allah dan akal insya'Allah..

firmaN Allah:

وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ
 
وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. – al-Baqarah (2) : 216..

jadi jangan pndang mudah..mohonlah pntunjuk Allah...jangan biarkan hati sndiri & org lain teluke atas keputusan yg kite buat berdasarkn nafsu..
takotlah...!!!!!!!!!!!!!!!!!

ape yg duk tkot....????
tkot bukan si dia pngarang jatung buah pisang awk tu ke??
takot dari menerima ptjuk Allah..?? 
takot sebab awk kecik ag??
sebab awk nak blaja dulu???
tkot,,tkot,,tkot,,tkot..
tapa nga nyapuh sutir baru tahu..ekeke

ad 1 cter nie..cter benar dan berkaitan dengan yg masih hidup lagi..hehe


dulu siti pernah cterkan kpda kwn nye tntg bbrpe pmningan ditolak mentah cam dging mentah..hehe(semua baik2 n ad bakal hafiz plok tu)hmm..
shabat ye terkejut..!!!!siti..!!!bkpe buat gitu..??sygnye..kite dopleh tolak seseorg tu yg baik akhlaknye tnpe alasan yg dop munasabah..hakikat berkasih bialah si bakal zauj tu lebih baik dari kite sebab mereka pebimbing kite..sebelom buat keputusan tu istikharah lah jgn duk somborono buat kptsan.awk buakn tahu mne yg baik mne yg buruk tp Allah yg tahu..


siti termenug..hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.biarlah dah tolak pom,xkan nak time balik,,huhu..xkan nak meraung2 mcm baby inginkan susu kan?oh dop mgkin siti jadi gitu..biarlah...
tapi keputusan yg pernah yg buat mmbuat dye myesal dikemudian hari..dop tahu bkpe,hmm..
cian nguh ke bdop tu..ekeke..


so..jgn tkot dlam mmbuat istikharah agar kite xmmbuat pilihan yg salah..dan tnye kpd org yang lebih alim dan berpglamn jgn duk tnye baby hak duk ngis plok..salah kaunter pertnyaan tu kakak2,,abg2,adik2..atok2 ye..atok??mne tahu atok nak kwen ag sorg kan...hehe


jdi jgn kite mnyesal dikemudian hari..duk buat nasi tapi jadi bubur,,haaa nyesal dop sdoh la tpiiiiii bubur sedap gok mkn..tp nak sedap tu kite kene g cari kakah sup la plok..hehe..


seblom kite nak myg tu..kene ad cara ye jgn duk buat kotse kotdang jah..

al Imam Nawawi menjelaskan syarat utama sebelum solat istikharah ialah minda kita hendaklah benar-benar bebas tanpa sebarang kecenderungan pendapat peribadi. Jika kita telah ada keputusan dan kecenderungan hati, lebih baik kita jangan berdiri melakukan solat istikharah. Maksudnya janganlah kita mengutamakan sesuatu yang sudah berat dalam jiwa kita sebelum solat. Solat hendaklah dilakukan dengan khusu', memilih waktu yang tenang dan sunyi, serta membaca do'a yang makthur yang diajar oleh Nabi saw dalam hadis Jabir dari riwayat Bukhari. 

 Tanda2 atau petunjuk: 
 
AnNawawi menyebut lagi petunjuk itu mungkin datang dalam bentuk ketenangan, kecenderungan, ilham, mimpi dsbnyanya.
Ia merupakan suatu dorongan atau kecenderungan atau kemahuan yg kuat kepada seseorang dalam bentuk meneruskan atau meninggalkan atau pilihan A atau B. ..


niat dye..

أُصَلِّى سُنَّةَ الإِسْتِخَارَةِ رَكْعَتَيْنِ ِللهِ تَعَالَى
Maksudnya : "Sahaja aku menunaikan Solat Sunat Istikharah 2 rakaat kerana Allah Taala"



قَالَ: وَيُسَمِّي حَاجَتَهُ.
 
Maksudnya:
Baginda bersabda: Hendaklah dia menyebutkan apa yang dihajatkannya. – Hadis riwayat Imam al-Bukhari.

doa yang diajar:

 
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ وَأَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ وَأَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ الْعَظِيمِ
 
فَإِنَّكَ تَقْدِرُ وَلاَ أَقْدِرُ وَتَعْلَمُ وَلاَ أَعْلَمُ وَأَنْتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ
 
اللَّهُمَّ إِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ خَيْرٌ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي
 
أَوْ قَالَ: عَاجِلِ أَمْرِي وَآجِلِهِ
 
فَاقْدُرْهُ لِي وَيَسِّرْهُ لِي ثُمَّ بَارِكْ لِي فِيهِ
 
وَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ شَرٌّ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي
 
أَوْ قَالَ: فِي عَاجِلِ أَمْرِي وَآجِلِهِ
 
فَاصْرِفْهُ عَنِّي وَاصْرِفْنِي عَنْهُ وَاقْدُرْ لِي الْخَيْرَ حَيْثُ كَانَ ثُمَّ أَرْضِنِي.
 
 
 
Maksudnya:
Ya Allah, sesungguhnya aku memohon petunjuk kepada-Mu dengan ilmu-Mu, memohon ketetapan dengan kekuasaan-Mu, dan aku memohon kurniaan-Mu yang sangat agung kerana sesungguhnya Engkau berkuasa sedang aku tidak berkuasa sama sekali, Engkau mengetahui sedangkan aku tidak, dan Engkau yang mengetahui hal yang ghaib. Ya Allah, jika Engkau mengetahui bahawa urusan ini (lalu menyebutkan secara langsung urusan yang dimaksudkan) lebih baik bagi diriku dalam agama, kehidupan dan akhir urusanku - atau mengucapkan: baik dalam waktu yang dekat mahupun yang akan datang - maka tetapkanlah ia bagiku dan mudahkanlah ia untukku. Kemudian, berikan berkah kepadaku dalam menjalankannya. Jika Engkau mengetahui bahawa urusan ini buruk bagiku dalam agama, kehidupan dan akhir urusanku - atau mengucapkan: baik dalam waktu yang dekat mahupun yang akan datang - maka jauhkanlah urusan itu dariku dan jauhkanlah aku darinya, serta tetapkanlah yang baik itu bagiku di mana pun kebaikan itu berada. Kemudian, jadikanlah aku orang yang redha dengan ketetapan tersebut.
 

jgn dalam soal jodoh je baru kite nak mohon pntujuk dari Allah..tapi daripde semua hal..buatlah pilihan yang terbaik..
"muslimah yg baik tuk muslimin yang baik.."
tapi bagaiman plok nga ASIAH..??isteri FIRAUN tu??

------------------------->tu adlah ujian lau mndpat psagan yg xbaik..
(Allah Maha Mengtetahui segale2nye!!!,jgn kite lupe tntg itu)



P/S:jgn biar duk koya sal nie je ok..egt kite hidup kerana nak beribdat ke Allah,,jgn duk pikir hal nie sapai akhirat ke mane ,dunia ke mane,,sedar2 kite duk dalam wad.(wad gp?wad lolok.ekeke...

kite xtahu kite mungkin ke kawen dengan org kite minat tapi kite mesti minat ke org kite nikahi..
(ecececece bunga sakang la plok ayt,,soe msalah tknikal)..


jangan silap memnancing ikan ye..jike terkena ikan buntal dop psal kite buang ye mula dari mata kail,padahal ikan buntal tu dah merasakan keskitan mata kail kite..
---------------->jgn tersilap beri harapan dlam buat keputusan,agar si dia xmenaruh harapan,jike si dia menruh hrpan skitlah spt ikan buntal tadi..hehehe(ad jugok sme kan nga mncing===nie juz pndagan ana le)lau cik adik nak tmbah..tmbh kat ruagan komen ye,,kat sini ana je..^_~...

SI A:AWK TIME XJADI ZAUJAH ANA??

SI B:OH..REALLY??AWK DOP DEMAM KE NIE..?HEHE//


SI A:DOP.ANA SIYES..

SI B:YES @ NO TNGGUUUUUUUU ANA ISTIKHARAH DULU YE~~~~~


~ISTIKHARAH CINTA KU~
ingin cinta mencintai..???????NAK3..~~~~~
PASTIKAN HALAL DULU,,JGN DUK NAK NGARUT LAH..TAPA KEA..

SEMOGE DIBERI PETUNJUK OLEH ALLAH SEGALE HAL KITE BUAT,INSYA'ALLAH..
YG LEPAS BIAR LEPAS~
BELAJAR DARI KECILAPAN(bukan ke kene blaja dgn cikgu??)hehe
^_^


wallahu'alam...

3 comments:

  1. kak ,nice entry .......sy takut sbnarnye nk istikarah ........tp ,,,,,insyaallah ........akn wat ..

    ReplyDelete
  2. opps ,soe bukan kak ..awk junior sy rupanye ,asif :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..xpe kak amalina..:)
      jgn tkot,,buat je ..insya'Allah..percaye dgn ptunjuk Allah..
      ^_^

      Delete