Thursday 13 December 2012

jom kenali kekasih kite..^_~


assalamu'alaikum kpd sahabat2 ana n follower blog ana...semoge berada dalam sihat sejahtera n berada dibawah naungan Rahmat Allah selalu..insya'Allah.ameen Allahuma ameen...:)..
lame xmenghabiskan masa menaip2 jari di keyboard lappy kesayangan nie..bysenye untuk buat asigment tapi sem nie se habuk ag xde asigment...wink3...*_~..

ok la ana nak ajak kite mengenali kekasih kite semua yer...
org kate  dop kenal maka  dop cinta...waaa xcinta..ana sokong..!!:)
bagaimana kite nak mencintai seseorgkan bile kite xkenal ?
dah cinta after nikah tu kak??
hello0000..mesti kite berkenalan after nikah tu kan?...(ana xtau la coz xde dlam buku pengalaman ana lagi yang kawin3 nie)
haaaa habib ali al jufri pom kate cinta itu lahir dari pengenalan...

tapi kan kak org kate cinta itu buta??
bisa membutakan mata ..
huhuhu...
cinta buta tu cinta monyet jer dik,(couple)..
cinta kepada Rasulullah S.A.W nie cinta celik tau..
haaa malam nie ana nak mengajak kite semua mengenali kekasih kite semua iaitu.....
----------------------->NABI MUHAMMAD S.A.W yang mulia n sebaik3 hamba ALLAH S.W.T ..:)..
berdasarkan program yang ana turut serta..

pada 8 disember 2012 dekat masjid unisza ada mengadakan majlis daurah mahabbah..ana dapat tahu program nie daridapa seorang muslimin yang tag gambar program nie dekat mukebuku ...alhamdulilllah,semoge muslimin itu Allah blas kebaikannya..amenn ya rabbi 'alamin...n jemputan terhormat yang dijemput ialah ustaz syiekh abdul razak al misri dannnnnnn al fadhil habib ali zainal abidin bin abu bakar hamid...(siapa mereka ana rasa dop perlu lah ana nak perkenalkan kerana mereka ini sudah terkenal dan masing2 dah mengenali beliau...


 pgram nie bermula pkol 8 pgi tapi ana n sahabat ana yang cute pergi dlam 8.45..otw ker masjid unisza terdengar lah qasidah ya hanana..Allahurobbi nak terbang jer rasa coz teruja dengar qasidah yang ana suke2 bangat2...n kedengaran dari masjid kate peserta perlu mendaftar diri untuk kelancaran pgoram...dlam fikiran ad pndftran mesti kene bayar..??adoooii duit tyme tu bape ringgit jer ade..sodihnyer lame xbalik rumah jadi money pom kering ler tyme tu pi alhamdulillah cukup untuk bayor pendaftaran..^_^...

ok..kitab yang digunakan dalam nak mengenali kekesih kita ialah kita kitab syamail Muhammad S.A.W (keperibadian Rasulullah) karya imam al tirmizi..keluaran telage biru(kot3 anda na cari kan jadi ana gtau secara detail sal kitab tu)..:)..kitab nie diajar oleh ustaz syiekh abdul razak al misri

ok..kita mulakan dengan sifat fizikal Rasulullah S.A.W yer..
"postur tubuh Rasulullah S.A.W tidak terlalu tinggi dan pendek.tubuh beliau menarik.rambut beliau tidak terlalu lurus tergerai n tidak terlalu kerinting.warna kulit beliau berwarna coklat .ketika beliau berjalan badan baginda tegap"

(riwayat tirmizi,bukhari ,muslim dan ahmad)..
----xdapat bayangkan tapi ana bayangkan Rasulullah S.A.W nie handsome orgnya..(lau kana bainana..:(..)

kerana dalam hadis lain mengatakan Rasulullah S.A.W lebih indah daripada bulan dan kilau pedang pom dop dapat menandingi kilau wajah baginda n sahabat terdahulu mengatakan tiada siapa pom yang pernah dia jumpa sepanjang dia hidup n meninggal menjumpai org waja seindah Rasulullah S.A.W...

lepas tu kite ceritakan perihal kulit Rasulullah S.A.W...
"kulit Rasulullah S.A.W itu putih berseri seolah olah beliau tercipta daripada perak .beliau juga memiliki rambut yang indah dan rapi"
(riwayat at tirmizi )...

gigi Rasulullah S.A.W pula kan..
"gigi depan Rasulullah S.A.W tampak renggang .ketika berbicara di antara gigi depan beliau itu seperti keluar cahaya"
(riwayat at tirmizi,bagawi,darimi baihaqi dan thabrani)..

Allahurobbi gigi baginda pom keluar cahaya tapi lau gigi kita plok buka keluar bau yang boleh memengsankan org lain...keh3 ..jadi pastikan kita hembus ke diri dulu nafas ..lau agak3 boleh memengsangkan diri sendiri tu elokkan gi gosok gigi dulu ye before cakap dengan sahabat kiter..hehehe..

 bahagian rambut baginda lak..
"panjang rambut Rasulullah S.A.W sampai setengah telinga beliau"
(riwayat tirmizi ,muslim,abu dawud ,nasai dan ahmad)

dan ada dalam hadis lain mengatakan rambut Rasulullah S.A.W tidak sampai pom dibahagian bawah telinga...dan dalam hadis lain lagi mengatakan bahawa Nabi Muhammad .S.A.W hanya menyikat rambut sesekali ajer..

ustaz hari tu bilang bakpe sesekali jer ??
coz xnak biarkan dlam merapikan rmabut itu membuat kita tergoda dengannya sampai lama2 dan berjam3 duk merapikan rambut ajer..
---------->lau kite kan?xtahu la bape kali sari meripakn rmbut..:((((((((...

bahagian uban Rasulullah S.A.W pula ..
"saya hanya dapat menemukan 14 belas uban di rambut Rasulullah S.A.W dan janggut bagainda"
(riwayat at tirmizi dan ahmad)
hadis nie selalu dimainkan di radio ikim...




n Baginda juga suka memakai celak...baginda suka memakai celak before tidor,sebanyak 3kali di tiap tiap mata beliau...

haaa...part cincin plok..ana suke pakai cincin jadi hal nie ana fokuskan tyme ustaz ngajor hari tu..heee..
"cincin Rasulullah S.A.W diperbuat daripada perak dan batunya daripada habsyi(ana xtahu ape habsyi..siapa tahu nanti boleh share lah yer)"

yang istimewanya cincin itu adelassssssss ukiran padanya ialah kata MUHAMMAD satu garis,RASUL satu garis dan ALLAH satu garis...

n cara Rasulullah S.A.W mengenakan cincin ialah disebelah tangan kanan...

haaaa...setakat tu jer ana boleh kongsi yang lain pergi cari kitab syamail yer...hehe..coz aritu pom brpe jam baru abis kitab nie lau nak kongsi semua memang dop muat n dop tertaip ana ..n haritu pom sampai ramai yang syahid dlam menuntut ilmu...hehe,,,tapi alhamdulillah ustaz tu telah berjaya mencuit hati ana agar dengar ape yang beliau nak sampaikan dengan tonnnnn yang jelas nyata n begitulah jua cara penyampaian Rasulullah S.A.W..

b4 pembeljaran kitab nie abis kol 3.30 ada sesi soal jawab antara peserta..ana ingat haritu 3 org jer yang bertanya kan seorg...banyak3 soalan yang ditanya ana tertarik pada satu soalan nie...bagaimana nak membuatkan iman yang kita miliki ini menjaid iman yang tinggi...jawah syeikh ialah nak menaikkan iman kita menjadi iman tinggi ialah mencintai Rasulullah S.A.W sebtol3nye..bukan hanya mencintai sekadar dimulut sahaje..

bukti cinta menghidupkan sunnah baginda...
selawat ke ats baginda S.A.W ..^_^
OOOO begitu upernye..
b4 pembeljaran tu tamat banayak yang syeikh tu pesan tapi xlarat nak kongsikan disini..hehe..
xpelaaaa..banyakkan sunnah Rasulullah S.A.W yang kita tahu..syeikh tu kate lau kite xmampu melakukan semua sunnah jangan kita meninggalkan semua sunnah baginda..
doh tadi kate cintakan Rasululllah S.A.W ..
kate lagi syeikh tu,,lau benar2 kite mencintai baginda insya'Allah kita mampu menghidupkan sunnah dalam kehidupan kita..insya'Allah..

semoge kite menjadi golongan yang mendapat syafaat baginda di hari kebangkitan nanti...
ameen Allahuma ameen..
jangan kita mebuat kan Rasulullah S.A.W sodih dengan kelakuan kita hari ini...cukuplah baginda menderita tyme memperluaskan dakwah baginda...xcukup lagi ker kita nak meresahkn hati baginda????

habib ali zainal abidin kate malaikat akan beritahu semua tentang perilaku kita umatnya kepada baginda S.A.W..jika elok perangai kita baginda memanjatkan kesyukuran kepada Allah n bile buruk perangai kita baginda akan memohon agar Allah ampunkan dosa kita...
Allahurobbi baginda selayakkan mendapat gelaran manusia yang paling mulia n dimuliakan oleh ALLAH ...

sama3 kita tepuk dada tanya iman adakah kita nie meresahkan Rasululllah S.AW. @ membahagiakan baginda??
ok la akhirkalalm..jangn pernah kite tinggalkan berselawat kpd baginda yer..insya'Allah..same3 kite mencair n mencintai org yang mencintai kita ini iaitu  Nabi Muhmamad S.A.W...

INSYA'ALLAH...
wallahu'alam...







lau kana bainana...:(

No comments:

Post a Comment