Tuesday 30 April 2013

solat berjemaah tapi o pahala?


 assalamu'alaikum...alhamdulillah Allah bagi lagi kesempatan untuk jari-jari menari kat lappy hello kitty hari nie..semoga kalian berada di dalam rahmat Allah...isu yang hot sekrang adalah fever PRU 13...dihati ku mengatakan untuk pilih hijau(promote cikit..hehe..^_^)..hendak pilih seseorang pemimpin itu tengoklah agamanya kerana di akhirat kelak pemimpin yang meletakkan agama dikaki akan meninggalkan pengikutnya kelak...so??think about it..apa kita buat sekarang bukan untuk sekarang tapi for Hereafter right?...(ku lihat hijau)..wink-wink..*_*

ok ..ana cuma ank kongsi kan saje pasal masalah-masalah makmun muafiq.,ilmu di diajarkan didalam kelas hari selasa oleh ustazah ummu @ pggilan yang biasa kami panggil adalah kak ummu..orang cantik berpurdah dan lagi cantik bila tersenyum..hehe...yang ana nak kongsi ada didlam kitab makmum muafiq dan masbuk yang mengambik 6 kitab sebagai rujukan untuk membuat kitab tersebut....kak ummu bagitahu coz ulama' yang mengarang kitab tersebut kesian ke kita semua solat berjemaah bukan kemain tetapi dop sah saje3,,jdi jom kita belajar..:)

jadi jom kte...sharing is caring kan,tapi jangan terlebih sharing benda yang personal nanti jadi suferring lah plok..ohhh tidakkk..(squidward,tangan ke telinga kepala mengeleng-geleng)hehe...sharing ilmu xpe coz kekasih yang kita cintai bersabda.

Sabda Rasulullah saw "Barangsiapa menyimpan ilmunya maka Allah akan memasang sumbu api pada dirinya" (Ahmad)..:)

dalam kitab ini yang dibahaskan ada 8 masalah-masalah makmun muafiq yang disepakati oleh ulama'..ok b4 tu makmun muafiq nie makmun yang sempat habiskan al fatihah bersama imam dari awal hingga akhir ye..

1-makmun muafiq yang xsempat habiskan al fatihah bersama imam kerana tabiatnya,,tabiatnya membaca bacaan didalam solat dengan lambat(semua buat kerja lambat,makan lambat,tdo lambat memang da tabiat dye lah ),dengan lambat tau bukan kerana was-was..
----->orang ni dimaafkn dan dibenarkan tetingal 3 rukun.




2-makmum muafiq yang syak "eh aku bace dop ag yer al fatihah tadi,rasa macam bace..rase macam dop"eh..eh...kompiiiuss laa..(pernah jadi kan??),,tapi duk kite tengoh kompiuussss tu imam pom da rukuk..
----->orang ini wajib habiskan al fatihah dan dimaafkan 3 rukun yang panjang..


3-makmum muafiq yang lupa baca al fatihah kerana khusyuk mendengar suara imam..(maklumlah imam suare sedap kan,bab buluh perinduuuuu coz imam import dari madinah kan,,kih3..)nauzubillah minta-minta jauh la..hehe...tengah-tengah khusyuk dengar suare imam smpai al fatihah terlupa plok da,dan kita YAKIN kita xbaca lagi tapi imam rukuk da tyme tuu...
----->orang ini dimaafkan 3 rukun dan waib habiskan al fatihahnya..

4-makmum muafiq sedang rukuk bersama imam ,lepas tu teringat plok "adusss,,aku xbaca al fatihah lah tadi",,tapi aku duk rukuk sekali dengan imam nie,,xkan lah nak qiam sorang-sorang kot..?malu laaa ambe nak bangun sorg3...
---->orang ini xboleh nak qiam balik untuk bace al fatihah kerana sudah berpindah kepada rukun lain dah,jadi wajib ikut imam tapi sesudah imam bagi salam wajib tambah rakaat yang lagha tadi(rakaat tadi tidak dikira n diluputkan)..


5-makmun muafiq tercepat(guna gear 5 tapi imam guna gear 3 ) dari imam plok da,tapi makmum tu xbace lagi al fatihah(tulaaa expresss sampaikan xdang bace al ftihah)...haaa sudah laaa,,lepas tu tyme makmum nak qiam balik,imam pom sudah berpindah ke rukuk,,,mcam mane nie?aku dah la xbace aq al fatihah,aku baru nak qiam balik tapi imam rukuk sudaa...
---->orang ini dimaafkan 3 rukun panjang dan wajib qiam balik untuk menghabiskan al fatihahnya..

6-makmun muafiq yang menyibukkan diri dengan baca,bacaan sunat...duk bace doa iftitah,bace ta'awuz..,suddenly imam pom rukuk la.,,,kte plok xbaca lagi al fatihah tyme tu.haaaa,,sdaaa dah laa,,tu lah rajin sngat aku duk baca hak sunat,hak wajib xterbaca ..ish3....kene tinggal di imam la aku kali nie..sob3..
----->orang ini wajib baca al fatihah dan dimaafkan tertinggal 3 rukun panjang

 nota kaki---->>(selingan-selingan,tok guru mengatakan bahawa bacaan yang sunat didalam solat menjadi sunat untuk kita baca jika mempunyai waktu untuk membaca al fatihah tetapi jika xmempunyai masa @ kesempatan untuk menghabiskan al fatihah bacaan sunat tadi bukan lagi disunatkan).

7-makmun yang berhajat nak membaca al fatihah tyme saktah imamnya kerana disunatkan disitu..dan bercadang baca al fatihah tyme imam bace surah,,tapiiii imam wat surpriseeee la plokkkk,,,imam xnak bace surah plok da tyme tu because of what i don't know la yerr,,jeng-jeng,jeng.....(memang terkejut laaa,mane ada masa aku nak bace al fatihah nie,,adoii memang surprisee imam menjadi laa..o..o'')..
--->orang ini dimaafkan 3 rukun pnjang dan wajib habiskan al fatihah nya..

nota tangan---->>sktah imam yakni imam berhenti sekejap tanpa putuskan nafas dlam 2 harakat da 4 yer...
1-antare takbir dengan doa iftitah
2-antare doa iftitah dengan al fatihah
3-antare al fatihah denga surah.
4-antare surah dan rukuk.

8-makmun muafiq yang tunggu saktah imamnya,dan berhasrat ingin membaca al fatihah tyme imam bace surah,,,tetapiiiiiiiiiiii imam pom bace surah,,surah yang dibaca yang terpendek didlaam al quran...adoiii al fatihah ada 7 ayat mane laaa sempat aku nak baca al fatihah,imam pom xbgthu awal-awl nak bace surah yang paling pendek..hehe..dah xtanye ,imam xbgtahu laaa cik adik oiii..
---->orang ini dimaafkan 3rukun pnjang dan wajib menghabiskan al fatihahnya...

nota jari-->surah terpendek didalam al Quran adalah surah al khaustar,,yang mempunyai 3 ayat dan pendek2...:)

perasan dop jawapan-jawapan hak atas semua mewajibkan bace al fatihah..??
kenape yer..?puake??why ??hehe..---jangan over boleh x nak ?..chakua3..

ok...diwajibkan makmun muafiq itu membaca al fatihah kerana dia makmun muafiq lah...hehe..kerana makmum muafiq kan al fatihahnya bukan ditanggung oleh imam pom,,lau makmum masbuk barulah al fatihah ditanggung oleh imam(tapi tgok syarat3 la terrr)...jadi xkira lah lagu mana pom,,WAJIB BACA AL FATIHAH BAGI MAKMUN INI..HEHE..

lau xnak??
lau xnak solat kamu xsah laaa....
kenape???
kerana al fatihah kan merupakan rukun qauli dalam solat..
oramg yang meninggalkan rukun solatnya xsah..jeng..jeng..jeng...

setakat ini sajelah perkongsian ana..jika ada yang terover dalam penulisan ana,ana minta maaf tapi ana peduli apa dah blog ana kan,lau nak puas hati buat lah blog sendiri..ekeke~(jgn mrah naaa),,,

apa yang baik,bolesss take note n hafal ...takot berlaku kepada kita yang bersolat berjemaah tu,,sebab xakn kita nak melakukan solat tetapi sekepeng habuk xleh pahala kan??

ok la..wallahu'alam...
jazakallah 'ala sayidina Muhammad S.A.W....

^_^



















No comments:

Post a Comment